dijous, 25 de juny del 2020

Les coves d’en Pont (Juncosa, Garrigues)

Text: Jordi de Valles (Espeleo Club Muntanyenc Barcelonès)

Recopilant dades sobre cavitats de les Garrigues, van poder contactar amb Josep Maria Preixens, bon coneixedor de la comarca, que mont amablement ens va facilitar el seu catàleg de cavitats de Juncosa, amb poc més de 100 cavitats.
Tot i que nosaltres ens hem centrat principalment en les cavitats de la Granadella, hem visitat i topografiat unes 40 cavitat de Juncosa.

Cova d’en Pont (Juncosa, Garrigues)

Recorregut: 21m
                        Y: 4582491
                        Z: 550 m
Terreny: Conglomerats
Situació: Seguint la carretera de la Juncosa als Torms, al km 20,250, cal agafar una pista que surt a l'esquerra, després de deixar un trencall a la dreta i un altre a l'esquerra arribem a un punt on hi ha una cadena que ens impedeix el pas. Seguirem a peu per la pista, que segueix el fons de la vall, i després de 280 m arribarem a la cova, situada al fons de la vall, a l'esquerra.
Descripció: Interessant balma amb dues entrades; una inferior situada a la vall, de 34 m d'amplada i una superior, en forma de pou de 4 m, de 18 m de llarg i entre 3 i 5 m d'amplada. L'entrada inferior està tancada per un mur de pedra seca, amb una porta a l'esquerra, en bon estat llevat d'un tram de la part dreta, darrere del qual hi ha un toll d'aigua.
Un cop dintre de la cova, al fons hi ha un altre mur de pedra seca que aïlla aquest sector del tram que hi ha sota l'entrada superior. Un important enderroc ens permet accedir a la base del pou, amb abundant vegetació.
Dades: J.M. Preixens, Espeleo Club Muntanyenc Barcelonès

Balma-dormidor de la Cova d’en Pont (Juncosa, Garrigues)

Recorregut: 6m
            X: 312419
            Y: 4582596
            Z: 545 m
Terreny: Conglomerats
Situació: Seguint la carretera de la Juncosa als Torms, al km 20,250, cal agafar una pista que surt a l'esquerra, després de deixar un trencall a la dreta i un altre a l'esquerra arribem a un punt on hi ha una cadena que ens impedeix el pas. Seguirem a peu per la pista i entre la primera i la segona edificació prendrem una pista a l’esquerra que ens portarà a la balma, després de recórrer 50 m.
Descripció: Balma de 20 m d'amplada i 6 m de fons. A l'interior hi ha l'estructura ben marcada d'una habitació de 9 m de llargada per 4 d'amplada bastida amb murs de pedra seca.
Dades: J.M. Preixens, Espeleo Club Muntanyenc Barcelonès

Balma-assecador d’en Pont (Juncosa, Garrigues)

Recorregut: 4 m
            X: 312390
            Y: 4582651
            Z: 546 m
Terreny: Conglomerats
Situació: Seguint la carretera de la Juncosa als Torms, al km 20,250, cal agafar una pista que surt a l'esquerra, després de deixar un trencall a la dreta i un altre a l'esquerra arribem a un punt on hi ha una cadena que ens impedeix el pas. Seguirem a peu per la pista, que segueix el fons de la vall, i de seguida veurem un edifici, darrere del qual es troba la balma.
Descripció: Balma de 24 m d'amplada per tan sols 4 de fons. Hi ha dos paravents: Un a la dreta, recte, i un al centre, en forma de L.

Han Participat:
- Jaume Ferreres (Espeleo Club Muntanyenc Barcelonès)
- Jordi de Valles (Espeleo Club Muntanyenc Barcelonès)
- Genar Aymamí (Espeleo Club Muntanenc Barceloneès)